De corona crisis en annuleringen

De corona crisis heeft flink roet in het eten gegooid. Velen zijn getroffen en daaronder vallen helaas ook reizigers. Blije vakantiegangers zagen in grote getallen hun droomvakantie in het water vallen. Want na een jaar hard werken wil je er wel even uit natuurlijk. In het voorjaar werden maatregelen getroffen. Veel landen gingen op slot en vele vluchten werden geannuleerd. Toen het in juli weer mogelijk werd om naar het buitenland te reizen ging dit vooral om bestemmingen binnen Europa. Voor landen buiten Europa gold nog steeds een negatief reisadvies. Daarbij komt het voor dat landen Nederlandse en Belgische toeristen voorlopig niet toelaten. Reisbureaus moesten koste wat het kost veel reizen annuleren. Daarbij kwam nog dat veel vakantiegangers in maart en april vastzaten op hun vakantiebestemming doordat er geen terug vluchten meer waren. Toch zijn veel vakantiegangers succesvol gerepatrieerd. Maar wat zijn jouw rechten als klant als je vakantie halsoverkop wordt geannuleerd?

Geld terug, voucher of tegemoetkoming?

Reisorganisaties beschermen zichzelf tegen faillissement door een voucher uit te geven nadat een pakketreis is geannuleerd. Ook veel luchtvaartmaatschappijen werken met vouchers. Maar steeds meer organisaties betalen de klant terug als deze hierom vraagt. Want officieel heb jij als klant gewoon het recht om de betaalde reissom geheel vergoed te krijgen bij annulering. Ook heb je recht op een compensatie of schadevergoeding als de luchtvaartmaatschappij annuleert, behalve als er sprake is van overmacht. Verzekeraars vergoeden meestal niet de extra kosten op bestemming voor gestrande reizigers. Al helemaal niet als een land code oranje of rood heeft. Sommige luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties dragen zorg voor gestrande toeristen door kosten deels of geheel te vergoeden.

Is de voucher of het betaalde voorschot gedekt bij faillissement?

Niet altijd maar soms wel. Er kan aanspraak worden gemaakt op het reis garantiefonds in sommige gevallen zowel bij aanbetaling als bij de geheel betaalde reissom. Ook andere oorzaken waardoor de luchtvaartmaatschappij de reis niet kan uitvoeren kunnen ervoor zorgen dat de klant de aanbetaling of de reissom geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt indien deze al betaald is. Op deze manier kun je als klant een nieuwe reis boeken. Er is alleen sprake van een teruggave als de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij bij het garantiefonds reizen is aangesloten.

 

Hoe gaat geld terug vragen in zijn werk bij annulering?

Soms kan beroep worden gedaan op het garantiefonds. In andere gevallen betaald de luchtvaartmaatschappij het geld terug bij een geannuleerde vlucht of de klant krijgt een voucher na annulering waarbij een soortgelijke reis voor hetzelfde bedrag kan worden geboekt. Indien er geld terug wordt betaald dient dit binnen uiterlijk 14 dagen te gebeuren. Als je als klant in je recht staat is de luchtvaartmaatschappij verplicht dit te doen. Zo niet dan kan hier een klacht over worden ingediend bij de luchtvaart maatschappij. De reis of annuleringsverzekering vergoed geen kosten als de vlucht is geannuleerd. Dit probleem ligt bij de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Een reisverzekering is voor problemen en noodsituaties op reis. Een annuleringsverzekering geld alleen als er zich ernstige persoonlijke omstandigheden van de reiziger kort voor vertrek voordoen zoals ziekte, overlijden reiziger of familielid en bijvoorbeeld problemen met het verkrijgen van een visum indien vereist.

Wat zijn mijn verdere rechten als een vlucht is geannuleerd?

Naast dat je een voucher of restitutie kunt aanvragen kun je ook vragen of de luchtvaartmaatschappij voor een vervangende vlucht zorgt. Soms kom je ook in aanmerking voor een schadevergoeding die je via een aparte claim in kunt dienen. Hierbij wordt de afstand berekend die je zou vliegen. Hoe verder je vliegt, hoe hoger de vergoeding. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen vluchten tot 1500km, tot 3500km en meer maar met een maximum vluchtduur van 4 uur. Dit is de helft van de wettelijke compensatie die je dan ontvangt. Echter in overmacht situaties keert de luchtvaartmaatschappij meestal niet uit. Dit is dan ook niet verplicht omdat de luchtvaartmaatschappij in overmachtsituaties geen schuld heeft. De corona crisis is een uitzonderlijke situatie. Hierbij worden wel alle geannuleerde vluchten bekostigd. Maar luchtvaartmaatschappijen zijn niet verplicht bij een negatief reisadvies reizigers terug te halen. In dit geval kan wel aanspraak worden gemaakt op de reisverzekering indien het land van bestemming nog een positief reisadvies had toen de klant vertrok maar toen de klant al op bestemming was toen het land onverwacht een negatief reisadvies kreeg. Ben je gestrand op de luchthaven? Probeer dan is de Travel Mug. Met deze thermosfles heb je altijd jouw favoriete drank bij de hand op reis. Dat maakt wachten en reizen aangenamer